Aan de bak: afval scheiden altijd en overal - vragen en antwoorden

Wat houdt de campagne Aan de bak in?

Afvalinzamelaars spreken af om nieuwe bedrijfsklanten een contract aan te bieden voor minimaal twee gescheiden afvalstromen. Denk aan plastic verpakkingen en drankenkartons, papier/karton, kunststof, folie en restafval. Het gaat om bedrijfsklanten die ten minste 240 liter afval per week aanleveren. Een betere (bron)scheiding van afvalstromen bevordert de duurzaamheid. Dit voorkomt verspilling van grondstoffen en zorgt voor een effectieve recycling, waardoor minder grondstoffen worden verbrand.

Waarom gaan we dit doen?

Het Initiatief sluit aan bij een wettelijke scheidingsplicht die geldt voor (vrijwel) alle inzamelaars en vervoerders van bedrijfsafvalklanten in de kantoren, winkels en dienstensector (KWD). Het biedt een extra stimulans om afval beter te scheiden en bewustzijn te ontwikkelen voor duurzaam afvalbeheer. Volgens het Landelijk afvalbeheerplan (LAP3) wordt bij een aanbod van 240 tot 660 liter afval totaal per week een gescheiden inzameling van tenminste één afvalstoffencategorie naar keuze gevergd.

Wie doen mee aan deze campagne?

GP Groot, Meerlanden, REMONDIS Nederland, Renewi, PreZero, Van Kaathoven en Veolia. Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) doet mee. Alle inzamelaars van bedrijfsafval kunnen zich aansluiten bij dit initiatief. Deelname aan het initiatief is op vrijwillige basis.

Wanneer kun je meedoen?

Het gaat om bedrijven die ten minste 240 liter afval per week aanleveren. Dit is de inhoud van de bekende plastic afvalcontainer of kliko die door veel huishoudens en bedrijven wordt gebruikt. Grijs voor restafval, groen voor groente- , fruit- en tuinafval (GFT), blauw voor papier en karton, oranje voor plastic en drinkpakken, geel voor glas.

Wat is de doelstelling van de campagne Aan de bak?

Bedrijven scheiden nog te weinig afval. De campagne bevordert de duurzaamheid en circulariteit door meer afvalstromen te scheiden. Bij kantoren, winkels en diensten staan gemiddeld 1,28 bakken. Het doel is om dit te verhogen naar tenminste twee stromen. Dit draagt bij aan duurzaam afvalbeheer en de reductie van ongesorteerd restafval.

Mogen inzamelbedrijven hier onderling wel afspraken over maken?

Zie brief 'Informele beoordeling duurzaamheidsinitiatief recycling bedrijfsafval', 4 okt 2023.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is van mening dat inzamelaars van bedrijfsafval mogen samenwerken bij het stimuleren van recycling. De ACM oordeelt dat het initiatief van de inzamelbedrijven aansluit bij een wettelijke scheidingsplicht die geldt voor (vrijwel) alle bedrijven die afval aanleveren en bijdraagt aan een duurzame economie.

De afvalinzamelbedrijven aangesloten bij de Vereniging Afvalbedrijven (VA) spreken samen af dat nieuwe klanten die meer dan 240 liter bedrijfsafval kunnen aanleveren altijd een contract aangeboden krijgen voor minimaal twee gescheiden afvalstromen. Het gaat dan bijvoorbeeld om restafval en minimaal één andere afvalstroom zoals gft, plastic en papier/karton. De VA heeft deze afspraak vanuit mededingingsoogpunt laten toetsen door de ACM en is blij met het positieve resultaat. De bedrijven kunnen de campagne 'Doe alsof je thuis bent' die in maart 2023 door staatssecretaris Heijnen is gestart een vervolg geven. De voorzitter van MKB-Nederland, Jacco Vonhof, lanceert op 1 maart 2024 de campagne Aan de bak.

Is Nederland uniek in deze aanpak?

Er zijn geen andere landen in Europa waarbij inzamelbedrijven op vrijwillige basis onderlinge afspraken hebben gemaakt om scheiding van afvalstromen te bevorderen. Er zijn wel landen waar een scheiding van bedrijfsafval verplicht is gesteld. Een voorbeeld hiervan is België in een materialendecreet (VLAREMA).

Kunnen wij ons aansluiten bij dit initiatief?

Als inzamelaar van bedrijfsafval kunt u zich aansluiten bij het initiatief. Zeker dat kan. Voor 'Aan de bak' en al uw vragen over onze campagne kunt u zich aanmelden bij de Vereniging Afvalbedrijven, Femke Jonker (beleidsadviseur) jonker@verenigingafvalbedrijven.nl.